وارد شوید
x
یا
x
ثبت
x

یا

مفهوم تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ و تبلیغ نویس یا کپی رایتر

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟ تبلیغ نویس یا کپی رایتر کیست؟

در این مقاله سعی دارم شما را با هنر و مهارت تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ (Copywriting) آشنا کنم و توضیح دهم که چرا یادگیری این مهارت کاملا ضروری است و چطور می تواند در فروش محصول و رشد کسب و کارتان موثر باشد و شما را از سایر رقبایتان متمایز کند. حتی اگر کسب و کار ندارید، می توانید با آموزش و یادگیری و کسب این مهارت جذاب و کاربردی، به یک تبلیغ نویس یا کپی رایتر (Copywriter) تبدیل شوید و برای دیگران متن های ترغیب کننده تبلیغاتی بنویسید، به این شکل شما به یک شغل پردرآمد دست خواهید یافت.

 اما تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟!

کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی، هنر و دانش تولید محتوای تبلیغاتی است که امروزه به عنوان یک " مهارت هنری " از آن یاد می شود، چرا که آموختنی است و با تمرین و کسب تجربه می توان در آن متخصص و خبره شد. امروزه تبلیغ نویسی یکی از مهم ترین مهارت های بازاریابی به حساب می آید.

نویسنده تبلیغ (کپی رایتر / Copywriter) با استفاده از مهارت های خود در علوم نویسندگی، روانشناسی، بازاریابی و فروش؛ با استفاده بجا و صحیح از کلماتی که دارای احساس و هیجان هستند و معجزه می کنند، سعی در تاثیرگذاری بر مخاطب خود دارد. همچنین یک کپی رایتر نیاز دارد تا فنون متقاعدسازی مخاطب را نیز بلد باشد تا بفهمد کجا، از چه کلماتی و با چه سبک و سیاقی استفاده کند تا با ذهن مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار نماید.

می توان گفت هدف اصلی از نوشتن تبلیغ، ایجاد علاقه و اعتماد در مخاطب به وسیله یک متن جذاب و گیرا، به منظور انجام اقدامی خاص (مانند: کلیک بر روی دکمه ای در وب سایتتان یا خرید یک محصول و...) است. از این رو، شما در تبلیغات باید از مخاطب خود شناخت کافی داشته باشید تا بدانید که چطور آنچه در ذهن دارید را به طور موثر و ماندگار به ذهن وی منتقل کنید. از نشانه های یک تبلیغ موثر و موفق اینست که می بایست طوری مخاطب را درگیر کند که گویی وی خود را در حال استفاده از آن کالا و خدمات می بیند و آن را حس می کند.

در هنر تبلیغ نویسی با استفاده از تکنیک هایی خاص، ویژگی های یک محصول طوری توصیف می شود که حس اعتماد و اطمینان مشتری را بالا می برد و از ترس او می کاهد و در نهایت او را به خرید دعوت می کند. از مهارت تبلیغ نویسی می توان برای نوشتن متون تبلیغاتی هم در اینترنت و فضای آنلاین مانند: صفحات فرود و محصول وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و... استفاده نمود و هم در رسانه ها و فضاهای آفلاین مانند روزنامه ها، مجلات، تراکت ها، بنرها، بروشورها، بیلبوردهای خیابانی و... .

تبلیغ نویسی یکی از مهارت های حوزه بازاریابی است که برای متقاعدسازی مشتری از آن استفاده می شود.

این موضوع را فراموش نکنید که نباید از تبلیغ نویسی برای بزرگ نمایی و گول زدن مردم استفاده کنید. این هنر به شما این امکان را می دهد که بتوانید ویژگی های واقعی محصول خود را طوری بیان کنید که باعث بر انگیخته شدن انگیزه های فردی افراد شود و آنها را ترغیب به خرید محصولتان کند. پس اگر محصول خوبی دارید و اگر بلد باشید مردم را ترغیب کنید، فروش تان می تواند چندین برابر شود.

کمی قبل تر در تعریف کپی رایتینگ از عبارت " تولید محتوا " استفاده کردم که از آن نیز برای بازاریابی استفاده می شود و به " بازاریابی محتوا " معروف است، بنابراین لازم است برای جلوگیری از سوء تفاهم به این مورد نیز اشاره شود که هدف از کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی، ترغیب مخاطب به یک اقدام عملی و جذب وی به عنوان مشتری است در صورتی که در بازاریابی محتوا هدف ایجاد و گردآوری یک مجموعه اطلاعات با ارزش به منظور ارائه به کاربر می باشد، این دو را باهم اشتباه نگیرید.

حال به پردازیم به اینکه تبلیغ نویس یا کپی رایتر (Copywriter) چه کسی است؟

کپی رایتر اصطلاحی است که امروزه در صنعت تبلیغات و تولید محتوا از آن استفاده می شود و منظور شخصی است که متن های تبلیغاتی می نویسد (یعنی همان تبلیغ نویس).

تبلیغ نویس یا کپی رایتر (Copywriter) چه کسی است؟

دیوید اگیلوی / David Ogilvy
محصول کسل کننده وجود ندارد، تنها نویسنده کسل کننده وجود دارد.


مهم ترین قسمت ها و اجزای یک متن تبلیغاتی تاثیرگذار و جذاب:

عنوان نویسی:

عنوان تبلیغ یا عنوان پیام، مهم ترین رکن یک تبلیغ است. خلق یک تیتر تاثیرگذار و جذاب، سخت ترین قسمت نوشتن متن یک آگهی و یا یک تبلیغ است و باید وقت زیادی را صرف فکر کردن و انتخاب یک عنوان مناسب و قوی برای تبلیغ نمود، پس به سادگی از آن نگذرید. یک عنوان جذاب، خودش مبلّغی است برای متن تبلیغاتی شما! چرا که در صورت تاثیرگذاری روی مخاطب، می تواند او را برای مشاهده و مطالعه کامل تبلیغ تان ترغیب کند. ساده بگویم اگر بهترین تبلیغ را طراحی کرده و نوشته باشید، تا مادامیکه تبلیغ شما " عنوان خوب و تاثیرگذار " نداشته باشد، کسی متن تبلیغ شما را نخواهد خواند. عنوان باید طوری باشد که انگار به مخاطب می گوید: صبر کن، این همان چیزی است که دنبالش بودی!

برای کسب تجربه و درک بهتر حتما متون تبلیغاتی مختلف را ببنید و پیگیری کنید تا کم کم خودتان هم بتوانید ذهنی خلاق برای نوشتن و انتخاب عناوین تبلیغاتی پیدا کنید.

متن اصلی تبلیغ (بدنه تبلیغ):

تا اینجای کار در عنوان تبلیغ یکسری ادعاهایی کردید، حالا وقت اثبات آنهاست. باید متن تبلیغ را طوری بنویسید و توضیح دهید که قانع کننده باشد تا اطمینان مخاطب جلب شود و صحبت های شما را بپذیرد و باور کند. بهترین راه، ساده نویسی و بیان واقعیت با زبان روزمره است. استدلال های منطقی بیاورید، با مخاطب صمیمی باشید و حتما از دغدغه های او بنویسید، اینکه این محصول می تواند یک نیاز واقعی آنها را برطرف سازد. این نکته را مد نظر داشته باشید که هر چقدر مخاطب خود را بیشتر بشناسید، به همان میزان می توانید بر احساس و عقل او نفوذ کنید و نتیجه بگیرید.

متن تبلیغاتی شما باید کوتاه و موجز باشد، به این منظور پس از اینکه متن تبلیغ شما آماده و نهایی شد، یکبار دیگر با دقت بخوانید و آنرا بازبینی کنید و کلمات تکراری و اضافی را حذف کنید تا متن تان اصطلاحا سبک تر و گویا تر شود. پس روی جزء به جزء متن تبلیغ تان از ابتدا تا انتهای آن تمرکز کنید، با قدرت و فکر شده بنویسید تا متنی جذاب و تاثیرگذار از آب درآید و مخاطب را مشتاق به خرید کند.

از تبلیغ نویسی صرفا برای نوشتن یک متن تبلیغاتی برای فروش محصول استفاده نمی شود. اگر مهارت تبلیغ نویسی را به طور کامل فرابگیرید و به آن مسلط شوید، به عنوان یک کپی رایتر می توانید یک کتاب را خیلی زیباتر و بدور از کلیشه ها بنویسید، می توانید یک متن سخنرانی بسیار جذاب و پر قدرت بنویسید، می توانید برای وب سایت خود محتوای با ارزش تری تولید و نرخ تعامل و درگیری کاربر را بالاتر ببرید و در نتیجه رتبه سایت خود را ارتقاء دهید و... ؛ به طور کل هر جا که نیاز است زیبا و تاثیرگذار بنویسید، این مهارت به کارتان می آید.

تبلیغ نویسی

کپی رایتینگ (Copywriting) نباید با حق کپی (Copyright) اشتباه گرفته شود. در کپی رایت، یک فرد یا شرکت حق قانونی تولید مجدد، انتشار، فروش، یا توزیع یک اثر (مانند یک محصول خاص، لایسنس های سخت افزاری و نرم افزاری، فرمولاسیون خاص و...) را دارد.

 

محصولات ویژه

بروزشده ها