انواع تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و تفاوتش با استراتژی دیجیتال مارکتینگ:
یقینا باید بدانید که استراتژی از ارکان اصلی هر کسب و کار برای رسیدن به اهداف بشمار می آید. در مقاله قبل گفته شد، در دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) نیز باید استراتژی مخصوص به خودش را پیاده کرد که مراحل تهیه و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را توضیح دادیم؛ حال می خواهیم درباره تاکتیک های بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم، اما قبل از آن بپردازیم به اینکه آیا تاکتیک همان استراتژی است؟!
آیا تفاوتی بین تاکتیک و استراتژی وجود دارد؟
همین اول جواب را بگویم، بله!
اگر چه استراتژی و تاکتیک اغلب به جای هم استفاده می شوند اما یکسان نیستند. حال برای اینکه متوجه شویم استراتژی با تاکتیک چه فرقی دارد، بهتر است تعریف هر یک را در کنار هم قرار دهیم:
تعریف استراتژی:
تصمیم گیری و برنامه ریزی درباره اینکه کجا هستیم، به کجا می خواهیم برسیم و چرا می خواهیم به آنجا برسیم...
تعریف تاکتیک:
تاکتیک مجموعه ای از اقدامات ویژه و تاثیرگذاری است که در طول استراتژی انجام می شوند.
استراتژی مجموعه ای از برنامه هاست که برای دستیابی به اهداف کسب و کار تهیه می شوند، اما تاکتیک مجموعه اقدامات موجود در استراتژی است.
در واقع استراتژی هدف شماست و تاکتیک قدم های مشخصی است که شما را در چگونگی رسیدن به استراتژی تدوین شده کمک می کند.
استراتژی و تاکتیک لازم و ملزوم یکدیگرند؛ ابتدا استراتژی کسب و کار خود را مشخص و سپس به دنبال تاکتیک مناسب برای آن باشید. در یک استراتژی می توان برای رسیدن به اهداف تعیین شده، از چند تاکتیک (تاکتیک های بازاریابی به روش های سنتی و یا روش های دیجیتال و آنلاین) به طور مستقل و یا به صورت همزمان و موازی استفاده نمود. برای مثال می توان برای فروش یک محصول ویژه، از تاکتیک های بازاریابی از قبیل بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی، بازاریابی دهان به دهان و... .
برخی از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ یا همان تاکتیک های بازاریابی دیجیتال:
تاکتیک بازاریابی محتوایی:
به پیرو استراتژی خود می توانید از تاکتیک های بازاریابی محتوایی استفاده کنید. محتوای تولید شده شما باید مشکلی را از کاربران تان رفع کند تا بتوانید جلب توجه کنید. اگر باهوش باشید می توانید محتوایی تولید کنید که اثربخشی زیاد داشته باشد و مخاطب را به فکر بیاندازد. محتوای شما می تواند به صورت عکس، نوشته، ویدئو، فایل صوتی، فایل پاورپوینت و یا حتی یک سمینار یا وبینار باشد. مهم آن است که آن جنس از محتوا بتواند تاثیرگذار باشد.
برای مثال اگر می خواهید در خصوص محصول خود که مثلا یک کفش طبی است، محتوایی تولید کنید، می توانید با فیلم برداری از زمانی که افراد مسن و یا کسانی که دچار مشکل پا درد هستند و دارند از محصول شما (کفش طبی) استفاده می کنند و مسافت های طولانی را بدون اذیت شدن راه می روند و فعالیت می کنند را به طور مستند نشان دهید، در اینجا کاربر می بیند که این کفش چقدر می تواند برای او هم موثر باشد. در حقیقت شما از تاکتیک بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) استفاده کرده اید و از آن طریق توانسته اید ضمن ارائه راهکار به مخاطب، پیام کسب و کار و برند خود را نیز به کاربر انتقال دهید. (این صرفا یک مثال بسیار ساده بود)
در نظر داشته باشید که محتوا می تواند سطحی و ساده و یا عمیق و چالشی باشد. شما حتی می توانید با انجام یک تحقیق و یا پژوهش علمی در زمینه محصول، حرفه و یا صنعت خود، به آمار و ارقام معنادار و دستاوردهای جالبی برسید و آنها را در قالب گزارش های پژوهشی و از طریق کانال های انتشار، به اشتراک بگذارید، با اینگونه اقدامات ضمن جذب مخاطب می توانید در صنعت خود نیز برجسته و شناخته شده تر شوید؛ نتیجه می گیریم استفاده از تاکتیک تولید محتوا و انتشار مناسب و درست آنها، از تاکتیک های اصلی و اولیه بازاریابی است که مزایای زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
تاکتیک بهینه سازی وب سایت (بازاریابی از طریق سئو (SEO)):
وب سایت از مهمترین و معتبرترین ابزارهای هر کسب و کار که در جذب مخاطب بسیار قدرتمند عمل می کند، بنابراین تهیه و ایجاد یک وب سایت شکیل با محتواهای ارزشمند از اولویت های کسب و کارتان بشمار می آید. پس از طراحی و ایجاد سایت خود، حالا باید به دنبال تقویت و ارتقاء رتبه و جایگاه وب سایت خود در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و... باشید؛ یعنی باید اقدامات فنی و غیرفنی مناسبی انجام دهید تا وب سایت تان در نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد و نمایش داده شود، برای این کار در اصطلاح باید وب سایت تان را سئو (SEO) کنید!
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO) خود نیز یک کار تخصصی است و ریزه کاری های زیادی دارد که یا باید خودتان این تخصص را آموزش ببینید و یاد بگیرید که کارهای سئو سایت تان را خودتان انجام دهید و یا با یک متخصص سئو همکاری داشته باشید تا پس از انجام بررسی های لازم، بتوانید سرمایه گذاری روی وب سایت تان را با این روش آغاز و انجام دهید. این روش از بهترین روش ها و سرمایه گذاری های امن و مطمئنی است که وقت گذاشتن و هزینه کردن در آن بدون شک بسیار مفید خواهد بود و در آینده منافع زیادی را به کسب و کار شما باز می گرداند.
توجه داشته باشید، شبکه ها و رسانه های اجتماعی خوب هستند اما در اختیار شما نیستند! آنها صرفا یک پلتفرم اند که شما می توانید تا زمان حضور و در بورس بودن آنها، از آنها استفاده نمایید (قطعا هم باید تا حد امکان نهایت بهره را از آنها برد و غافل نشد)، بنابراین می توان به ارزش داشتن یک وب سایت اختصاصی قدرتمند پی برد و به آن بهای بیشتری داد.
ضمنا باید در خصوص رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) وب سایت خود جهت نمایش در سایزهای موبایل و تبلت نیز به طور کامل بهینه سازی انجام دهید (Responsive)، این اقدام نیز بسیار مهم و موثر است (برای این کار حتما با یک متخصص در حوزه طراحی سایت مشورت کنید).
رپورتاژ خبری / رپورتاژ آگهی:
همانطور که گفته شد سئو از بخش ها و فعالیت های متنوع (داخلی و خارجی) زیادی تشکیل می شود، یکی از ابزارهای خوب برای بهبود سئوی سایت تان، تولید و انتشار رپورتاژ خبری / رپورتاژ آگهی و لینک کردن آن به سایت خودتان است؛ شما با این کار یک لینک با کیفیت بیرونی برای وب سایت خود ایجاد می کنید و می سازید که برای سئو بسیار مفید است.
چت آنلاین:
امروزه بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایت ها، چت باکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست باز می شود و حسِ خوبِ پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا می کند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک می کند به سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط بر قرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.
گوگل آنالیتیکس:
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از تاثیرگذارترین و قدرتمندترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال است. این ابزار با ارزش امکانات ویژه و بسیار عالی در اختیار ادمین قرار می دهد اما کمی کار کردن با آن کمی پیچیده است بنابراین نیاز است که آموزش ببینید و بر آن مسلط شوید. این ابزار مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا رفتار مخاطبان وب سایت تان را به خوبی دنبال و تحلیل کرده و از تحلیل آنها گزارشات مهمی بدست آورید، در نتیجه عملکرد بهتری در وب سایت خود به نمایش بگذارید.
پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC:
این روش یکی از روش های بازاریابی و تبلیغات بر پایه پرداخت پول است؛ به این صورت که تبلیغی را در سایتی معتبر انجام می دهید و آن را به وب سایت خود لینک می کنید، مبلغی را هم در حساب ناشر شارژ می کنید؛ به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ شما می کنند آنها به وب سایت شما ارجاع داده می شوند و از شما مقداری پول کسر می شود. یکی از متداول ترین انواع PPCها، تبلیغات گوگل (Google Ads) هست که در ازای پرداخت مبلغی، تبلیغ شما رو در صفحه اول نتایج موتور جستجوی خود نمایش می دهد.
تاکتیک بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ویروسی:
در صورتی که محصولات و یا خدمات شما برای مصرف کننده ای افاقه کرده و مشکلی از او حل کند، او رضایتش از کالای شما را به اطرافیانش بیان می کند و بر آن صحّه می گذارد، به دلیل اعتماد آن افراد به شخص مصرف کننده، به احتمال خیلی زیاد آنها نیز مشتری شما خواهند شد و از کالای شما (محصول یا خدمت) استفاده خواهند کرد و این ادامه دار است و به همین ترتیب به صورت دهان به دهان به افراد بیشتری معرفی خواهید شد؛ از اینرو این تاکتیک یعنی استفاده از بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) برای شما موثر خواهد بود. اگر همین اقدام را با محتوای تولید شده خود انجام دهید، مدل دیجیتال همین بازاریابی دهان به دهان که به آن بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) می گویند شکل می گیرد، یعنی محتوای تولیده شده شما خیلی راحت در فضای آنلاین بین کاربران دست به دست می شود و این یعنی اینکه شما کارتان را درست انجام دادید.
توجه داشته باشید که این مدل از بازاریابی یکی از قوی ترین تاکتیک ها و روش های موثر است که هیچ هزینه ای برای شما ندارد (تبلیغات مجانی) و خیلی خوب جواب می دهد.
بازاریابی درون گرا و بازاریابی برون گرا:
اگر بتوانید نیازی را در مشتری یا کاربر خود ایجاد کنید تا او با کسب و کار شما ارتباط اولیه را برقرار کند در حقیقت شما از تاکتیک و روش بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) استفاده کرده اید و در آن موفق ظاهر شدید، حال اگر کسب و کار شما بواسطه انجام تبلیغات مستقیم خود را (محصولات و خدمات) به مشتری یا کاربر معرفی کند، در اینجا از تاکتیک بازاریابی برون گرا (Outbound Marketing) استفاده کرده اید.
بازاریابی با استفاده از انفلوئنسرهای شبکه ها و رسانه های اجتماعی/ بازاریابی تاثیرگذار:
شما می توانید از انفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار در زمینه کاری خود استفاده کنید. امروزه یکی از روش های اثربخش در حوزه بازاریابی و تبلیغات استفاده و همکاری با این افراد معروف و تاثیرگذار است. با اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) می توانید اطلاعات و یا تبلیغات خود را به دست میلیون ها کاربر در شبکه ها و رسانه های اجتماعی برسانید. توجه داشته باشید خیلی بهتر است آن فرد معروف و تاثیرگذار به حوزه کسب و کار شما مرتبط باشد تا نتیجه بهتری بگیرید.
استفاده از هشتگ در شبکه ها و رسانه های اجتماعی:
با ورود هشتگ ها به دنیای شبکه ها و رسانه های اجتماعی، این امکان برای شما فراهم است تا برای کسب و کار خود یک هشتگ خاص خلق کرده و آن را در پست ها و استوری های خود منتشر کنید، با این کار یک بیلبورد اینترنتی برای کسب و کار خود ایجاد می کنید که باعث دسترسی راحت تر و در نتیجه تعامل هر چه بیشتر کاربران با برند شما می شود.
کوتاه کننده لینک:
خیلی از مواقع لازم است لینک وب سایت خود را در پیامک ها و یا شبکه ها و رسانه های اجتماعی به منظور دسترسی سریع و راحت کاربران به آن صفحات، قرار دهید؛ بسیاری از لینک ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که انتشار آنها به این شکل، خیلی جالب و جذاب نیست!
از این رو شما می توانید به کمک برخی از وب سایت ها و یا افزونه های خاصی (کوتاه کننده های لینک) آدرس لینک مورد نظر خود را کوتاه و شکیل کرده و پس از آن منتشر کنید. با این کار ضمن راحت تر شدن دسترسی کاربران به آن صفحات، بازدید وب سایت شما نیز بیشتر خواهد شد.
بازاریابی پارتیزانی / بازاریابی چریکی:
اگر خلاق و خوش ذوق باشید می توانید در یک بازه زمانی کوتاه و با هزینه ای کم، به روشی نامتعارف نسبت به معرفی کالای خود (محصول یا خدمت) اقدام کنید؛ به این روش بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) می گویند. در این روش نحوه ارتباط با مخاطب به صورت مستقیم بوده و اکثرا با غافل گیر کردن آنان این کار انجام می شود.
برای مثال در محیط های شلوغ مثل پارک ها و یا پاساژهای بزرگ محصول تان را با استفاده از یک پهپاد و یا شخصیت های عروسکی عظیم الجثه به میان مردم برده و همزمان از طریق بلندگوهای محیطی با پخش آهنگی خاص، تعدادی از آن محصولات را به افراد هدیه می دهید.
دقت کنید که اگر این اقدام حساب شده و از قبل برنامه ریزی شده نباشد، می تواند به برندتان آسیب بزند!
و اما سخن پایانی
تعداد روش ها و تاکتیک های بازاریابی دیجیتال بسیار متنوع و زیاد است که در این مقاله به چند نمونه از آنها اشاره شد. به لطف فضای دیجیتال و آنلاین بسیاری از این روش ها با هزینه ای ناچیز قابل انجام هستند، بیشترین سرمایه مورد نیاز شما "زمان" است که با صرف کردن آن می توانید جلوی بسیاری از هزینه های گزاف را بگیرید و خیلی هدفمندتر بازاریابی کنید. امیدواریم آشنایی شما با این ابزارها و تاکتیک ها باعث شود تا با تصمیم گیری و انتخاب مناسب، کمپین های بازاریابی و فروش قوی تر و موثرتری را اجرا کنید. شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی آکادمی متامرفیک، با یادگیری حرفه ای این تاکتیک ها، به کسب و کار خود و دیگران کمک کنید و علاوه بر آن به درآمدهای عالی برسید.
راستی در پایین همین صفحه در قسمت نظرات برای ما بنویسید که شما از چه روش و تاکتیکی برای بازاریابی دیجیتال خود استفاده می کنید که هم کم هزینه است و هم پربازده؟!