بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه
مفهوم بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟
به زبان ساده، به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که در جهت رشد و توسعه کسب و کارها انجام می شود بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) می گویند. به طور کلی دو هدف اصلی در بازاریابی دنبال می شود، البته به اهداف دیگری نیز می توان اشاره نمود که همگی در راستای تحقق این دو هدف اصلی می باشند.
دو هدف اصلی در بازاریابی:
1) فروش
2) برندسازی
برای رسیدن به هدف " فروش " می بایست هدف های زیر را دنبال نمود تا این هدف تحقق یابد: افزایش و جذب کاربران اینترنت در حوزه فعالیت مان
پیدا کردن سرنخ فروش (Lead)
همراه کردن کاربران با کسب و کار
معرفی و فروش محصولات / خدمات
همچنین در ادامه برای تحقق هدف دوم یعنی " برندسازی " که رشد همیشگی و شاید موفقیت یک کسب و کار را تعیین می کند، می بایست هدف های زیر را دنبال نمود: افزایش آگاهی از برند
تبدیل مشتری به مشتری وفادار
گرفتن سهمی از بازار
حال به این موضوع می پردازیم که بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟
اگر بخواهم خلاصه ای از تاریخچه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال را بدانیم باید گفت؛ رادیو در سال ۱۹۸۶ اختراع شد و مردم پس از شناخت صحیح آن، به فکر تبلیغات در رادیو افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا بود که بعد از پخش تبلیغ آن در رادیو، خیلی سریع بلیط های آن فروخته شد؛ می توان گفت دیجیتال مارکتینگ از آن زمان متولد شد! در نتیجه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مفهوم نسبتا جدیدی نیست و به گذشته های دور باز می گردد.
اما بازاریابی دیجیتال در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی مطرح شد. بروز دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک کرد که هدفمندتر بازاریابی خود را انجام دهند و راه و روش های بیشتر و جدیدتری را نسبت به روش های سنتی پیش پای کسب و کارها قرار داده است. در حال حاضر مفهوم و کاربرد دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته و باید گفت به روشی نوین در علم بازاریابی تبدیل شده که خود شامل چارچوب ها، مدل ها و تکنیک های مختلفی است. در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ برای سازمان ها در سراسر جهان به یک ضرورت تبدیل شده است. هر چقدر که از اقتصادهای سنتی دورتر می شویم و کاربران با فناوری آشناتر می شوند؛ تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ افزایش بیشتری پیدا می کند. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تدریج اصطلاح " دیجیتال مارکتینگ " جایگزین اصطلاح " بازاریابی اینترنتی " که یک اصطلاحی قدیمی تر است، شد.
تعریف بازاریابی دیجیتال یا تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نِیل پَتل (Neil Patel) / جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا:
" بازاریابی دیجیتال به هرگونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام شود "
سایت HubSpot / از سایت های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا:
بازاریابی دیجیتال شامل کلیه ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می گیرند.
به بیان ساده می توان گفت: دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال قرار است به ما کمک کند تا به کسب و کارمان در فضای آنلاین رونق دهیم.
انواع بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین:
برخی از فعالیت های بازاریابی سنتی گاها می تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و کارایی بیشتری داشته باشند. برخی از آنها عبارتند از: بازاریابی محیطی ارتقاء یافته (بازاریابی و تبلیغات محیطی که به صورت الکترونیکی و دیجیتالی انجام شده باشند)
بازاریابی رادیویی / رادیو مارکتینگ / Radio marketing
بازاریابی تلویزیونی / تلویزیون مارکتینگ / TV marketing
بازاریابی تلفنی / تلفن مارکتینگ / Telemarketing / Telephone marketing
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین:
در این نوع از بازاریابی با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتال، با سرعت بیشتر و دقیق تری می توان با مشتریان ارتباط برقرار نمود.
برخی از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:
بستر و پلتفرم وب
طراحی وب سایت
آنالیز و تحلیل داده
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ
بازاریابی از طریق تولید محتوا (نوشتاری، صوتی و تصویری)
تبلیغات در شبکه ها و رسانه های اجتماعی (تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات تلگرام و...)
مدیریت شبکه ها و رسانه های اجتماعی و تحلیل آنها
ارسال پوش نوتیفیکیشن
انتشار رپورتاژ آگهی و انجام روابط عمومی الکترونیک
کوتاه کننده لینک
صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing pages)
چت آنلاین
کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
تبلیغات دیجیتال (تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات در گوگل ادز یا گوگل ادوردز)
استراتژی بازاریابی دیجیتال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ
هر کسب و کاری برای ورود مقتدرانه به دنیای آنلاین، یقینا نیاز به استراتژی بازاریابی دیجیتال دارد (دیجیتال مارکتینگ صرفا به کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و کسب و کارهای سنتی نیز می توانند وارد دنیای آنلاین شوند). هدفمند عمل کردن در بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور کور کورانه و چشم بسته نمی توان وارد این حوزه شد و نمی توان تنها با پرداخت هزینه به شرکت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید لذا، شناسایی ویژگی ها و خدمات کسب و کار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و...؛ نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، طرح ها و سیاست های کاری هستند که می بایست پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) توسط تصمیم گیران یک کسب و کار لیست شوند و مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین تهیه و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شفاف و دقیق و حرفه ای از واجبات هر کسب و کار است!
در دنیای امروز و حال حاضر دیجیتال مارکتینگ باید در راس امور و جزئی از استراتژی های کلی و اصلی بازاریابی در هر کسب و کاری قرار گیرد. امروزه تعامل در شبکه های اجتماعی یکی از ارکان و ستون های مهم برای موفقیت در هر کسب و کاری بشمار می آید. به هر میزانی که مشتریان شما نسبت به رفتار و اولویت های شما عمیق تر و آگاه تر باشند، این احتمال بیشتر وجود دارد که بتوانید آنها را در تعاملات پر سود وارد کنید. بدیهی است در صورت استفاده حداکثری از فرصت های بازاریابی دیجیتال، یقینا بیشتر می توانید پتانسیل رشد سازمان خود را تحقق بخشید؛ پس می بایست در این راه عقب نمانید و اگر هنوز در اینباره اقدامی نکرده اید، دست بجنبانید!
روش ها و مدل های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ:
بازاریابی اینترنتی / Internet Marketing
بازاریابی محتوایی / Content Marketing
بازاریابی موتور جستجو / SEM = Search Engine Marketing
بازاریابی ایمیلی / Email Marketing
بازاریابی رسانه های اجتماعی / Social Media Marketing
مهمترین دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟
رشد قابل ملاحظه و تحول در بازارهای دیجیتال
ایجاد فرصت های شغلی متنوع
سهولت در شروع و ایجاد یک کسب و کار
سهولت در جذب مخاطب و تبدیل آنها از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
تنوع نقش و تخصص در خصوص مهارت های دیجیتال و قابلیت ارتقاء جایگاه شغلی خود در این حوزه
قابلیت پیاده سازی برنامه های بازاریابی خلاقانه
ابزاری برای سر سخت تر شدن جهت رقابت با رقیبان
مزایای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:
افزایش فروش و افزایش درآمد
شناخته تر شدن و محبوب شدن برند
بستری آسان برای ارسال پیام به مخاطبان
بستری کم هزینه برای ایجاد رابطه و تعامل بهتر با مشتریان
زود بازده بودن و کوتاه تر بودن دوره بازگشت سرمایه
دارای فرصت های شغلی گسترده و پویا
وجود تکنیک هایی به منظور هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و...
حذف محدودیت جغرافیایی و مکانی
قابلیت تبدیل نتایج به صورت کمی
و اما یک دیجیتال مارکتر (Digital Marketers) چه کاری انجام می دهد و وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟
بازاریابان دیجیتال یا دیجیتال مارکترز کسانی هستند که در تلاش اند تا خدمات و محصولات یک کسب و کار را با توجه به هدف و بودجه سازمان برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال های بازاریابی دیجیتال و نیز با پیروی از رویکردهای اشاره شده در بالا، به افراد معرفی کنند.
در یک استارتاپ یا یک کسب و کار کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت های بازاریابی دیجیتال را به عهده گیرد، اما در سازمان های بزرگتر برای اجرای هر یک از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال (تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ)، افرادی با تخصص های مختلف که به شرح زیر می باشند، بکار گرفته می شوند:
مسئول و مدیر پروژه دیجیتال
مسئول استراتژی محتوا
مسئول بازاریابی محتوایی
مسئول تجزیه و تحلیل داده
مسئول بازاریابی برند
مسئول ایمیل مارکتینگ
مسئول شبکه های اجتماعی
مسئول بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
مسئول تجارت الکترونیک (E-commerce)
طراح و توسعه دهنده وب سایت
در مقالات آتی در خصوص کلیه روش ها، تاکتیک ها و مدل های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ به طور مفصل توضیح خواهم داد.
عناصر و اجزای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی / Internet marketing
به برقراری ارتباط با مشتریان به منظور جذب و حفظ آنها، از طریق ابزارهای آنلاین را "بازاریابی اینترنتی" گویند. یقینا یادگیری بازاریابی اینترنتی تضمین کننده سود آوری در کسب و کارتان است. بیشتر...
بازاریابی محتوایی / Content marketing
بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب و کار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و باید از نوع آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهی بخش باشد. بیشتر...
بازاریابی سئو / SEO marketing
بهره گیری از سئو و بهینه سازی سایت، به شما امکان پیشرفت سریع تری می هد؛ باعث ارتقاء جایگاه تان در موتور جستجوی گوگل شده و در نتیجه هزاران مشتری جدید پیدا خواهید کرد. بیشتر...
بازاریابی رسانه های اجتماعی / Social media marketing
خلق، تولید محتوای جذاب و به اشتراک گذاری آنها در رسانه های اجتماعی راهی است هوشمند که می تواند سرعت رسیدن به اهداف بازاریابی را افزایش دهد. ابزاری است برای افزایش ترافیک وب سایت، جذب بیشتر مخاطب، ایجاد هویت برای برند و دریافت بازخورد از مخاطبین. بیشتر...
بازاریابی ایمیلی / Email marketing
بازاریابی ایمیلی یکی از روش های تاثیرگذار در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. با استفاده صحیح و به جا از این ابزار ارزشمند، می توانید با مشتریان بالقوه و بافعل خود ارتباط موثر برقرار کنید و با توجه به هدف تعیین شده خود، آنها را جذب و یا فعال نمایید. بیشتر...