دیجیتال مارکتینگ چیست

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه

مفهوم بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده، به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که در جهت رشد و توسعه کسب و کارها انجام می شود بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) می گویند. به طور کلی دو هدف اصلی در بازاریابی دنبال می شود، البته به اهداف دیگری نیز می توان اشاره نمود که همگی در راستای تحقق این دو هدف اصلی می باشند.

دو هدف اصلی در بازاریابی:

1) فروش
2) برندسازی

برای رسیدن به هدف " فروش " می بایست هدف های زیر را دنبال نمود تا این هدف تحقق یابد:
میثم صالحی افزایش و جذب کاربران اینترنت در حوزه فعالیت مان
میثم صالحی پیدا کردن سرنخ فروش (Lead)
میثم صالحی همراه کردن کاربران با کسب و کار
میثم صالحی معرفی و فروش محصولات / خدمات

همچنین در ادامه برای تحقق هدف دوم یعنی " برندسازی " که رشد همیشگی و شاید موفقیت یک کسب و کار را تعیین می کند، می بایست هدف های زیر را دنبال نمود:
میثم صالحی افزایش آگاهی از برند
میثم صالحی تبدیل مشتری به مشتری وفادار
میثم صالحی گرفتن سهمی از بازار


حال به این موضوع می پردازیم که بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

اگر بخواهم خلاصه ای از تاریخچه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال را بدانیم باید گفت؛ رادیو در سال ۱۹۸۶ اختراع شد و مردم پس از شناخت صحیح آن، به فکر تبلیغات در رادیو افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا بود که بعد از پخش تبلیغ آن در رادیو، خیلی سریع بلیط های آن فروخته شد؛ می توان گفت دیجیتال مارکتینگ از آن زمان متولد شد! در نتیجه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مفهوم نسبتا جدیدی نیست و به گذشته های دور باز می گردد.

اما بازاریابی دیجیتال در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی مطرح شد. بروز دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک کرد که هدفمندتر بازاریابی خود را انجام دهند و راه و روش های بیشتر و جدیدتری را نسبت به روش های سنتی پیش پای کسب و کارها قرار داده است. در حال حاضر مفهوم و کاربرد دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته و باید گفت به روشی نوین در علم بازاریابی تبدیل شده که خود شامل چارچوب ها، مدل ها و تکنیک های مختلفی است. در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ برای سازمان ها در سراسر جهان به یک ضرورت تبدیل شده است. هر چقدر که از اقتصادهای سنتی دورتر می شویم و کاربران با فناوری آشناتر می شوند؛ تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ افزایش بیشتری پیدا می کند. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تدریج اصطلاح " دیجیتال مارکتینگ " جایگزین اصطلاح " بازاریابی اینترنتی " که یک اصطلاحی قدیمی تر است، شد.

تعریف بازاریابی دیجیتال یا تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نِیل پَتل (Neil Patel) / جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا:
" بازاریابی دیجیتال به هرگونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام شود "

سایت HubSpot / از سایت های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا:
بازاریابی دیجیتال شامل کلیه ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می گیرند.

به بیان ساده می توان گفت: دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال قرار است به ما کمک کند تا به کسب و کارمان در فضای آنلاین رونق دهیم.

انواع بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:

الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین

الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین:

برخی از فعالیت های بازاریابی سنتی گاها می تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و کارایی بیشتری داشته باشند. برخی از آنها عبارتند از:
میثم صالحی بازاریابی محیطی ارتقاء یافته (بازاریابی و تبلیغات محیطی که به صورت الکترونیکی و دیجیتالی انجام شده باشند)
میثم صالحی بازاریابی رادیویی / رادیو مارکتینگ / Radio marketing
میثم صالحی بازاریابی تلویزیونی / تلویزیون مارکتینگ / TV marketing
میثم صالحی بازاریابی تلفنی / تلفن مارکتینگ / Telemarketing / Telephone marketing

ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین:

در این نوع از بازاریابی با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتال، با سرعت بیشتر و دقیق تری می توان با مشتریان ارتباط برقرار نمود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برخی از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

میثم صالحی بستر و پلتفرم وب
میثم صالحی طراحی وب سایت
میثم صالحی آنالیز و تحلیل داده
میثم صالحی بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ
میثم صالحی بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ
میثم صالحی بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
میثم صالحی اینفلوئنسر مارکتینگ
میثم صالحی بازاریابی از طریق تولید محتوا (نوشتاری، صوتی و تصویری)
میثم صالحی تبلیغات در شبکه ها و رسانه های اجتماعی (تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات تلگرام و...)
میثم صالحی مدیریت شبکه ها و رسانه های اجتماعی و تحلیل آنها
میثم صالحی ارسال پوش نوتیفیکیشن
میثم صالحی انتشار رپورتاژ آگهی و انجام روابط عمومی الکترونیک
میثم صالحی کوتاه کننده لینک
میثم صالحی صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing pages)
میثم صالحی چت آنلاین
میثم صالحی کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
میثم صالحی تبلیغات دیجیتال (تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات در گوگل ادز یا گوگل ادوردز)


استراتژی بازاریابی دیجیتال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ

هر کسب و کاری برای ورود مقتدرانه به دنیای آنلاین، یقینا نیاز به استراتژی بازاریابی دیجیتال دارد (دیجیتال مارکتینگ صرفا به کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و کسب و کارهای سنتی نیز می توانند وارد دنیای آنلاین شوند). هدفمند عمل کردن در بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور کور کورانه و چشم بسته نمی توان وارد این حوزه شد و نمی توان تنها با پرداخت هزینه به شرکت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید لذا، شناسایی ویژگی ها و خدمات کسب و کار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و...؛ نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، طرح ها و سیاست های کاری هستند که می بایست پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) توسط تصمیم گیران یک کسب و کار لیست شوند و مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین تهیه و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شفاف و دقیق و حرفه ای از واجبات هر کسب و کار است!


در دنیای امروز و حال حاضر دیجیتال مارکتینگ باید در راس امور و جزئی از استراتژی های کلی و اصلی بازاریابی در هر کسب و کاری قرار گیرد. امروزه تعامل در شبکه های اجتماعی یکی از ارکان و ستون های مهم برای موفقیت در هر کسب و کاری بشمار می آید. به هر میزانی که مشتریان شما نسبت به رفتار و اولویت های شما عمیق تر و آگاه تر باشند، این احتمال بیشتر وجود دارد که بتوانید آنها را در تعاملات پر سود وارد کنید. بدیهی است در صورت استفاده حداکثری از فرصت های بازاریابی دیجیتال، یقینا بیشتر می توانید پتانسیل رشد سازمان خود را تحقق بخشید؛ پس می بایست در این راه عقب نمانید و اگر هنوز در اینباره اقدامی نکرده اید، دست بجنبانید!

روش ها و مدل های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ:

میثم صالحی بازاریابی اینترنتی / Internet Marketing
میثم صالحی بازاریابی محتوایی / Content Marketing
میثم صالحی بازاریابی موتور جستجو / SEM = Search Engine Marketing
میثم صالحی بازاریابی ایمیلی / Email Marketing
میثم صالحی بازاریابی رسانه های اجتماعی / Social Media Marketing

مهمترین دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

میثم صالحی رشد قابل ملاحظه و تحول در بازارهای دیجیتال
میثم صالحی ایجاد فرصت های شغلی متنوع
میثم صالحی سهولت در شروع و ایجاد یک کسب و کار
میثم صالحی سهولت در جذب مخاطب و تبدیل آنها از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
میثم صالحی تنوع نقش و تخصص در خصوص مهارت های دیجیتال و قابلیت ارتقاء جایگاه شغلی خود در این حوزه
میثم صالحی قابلیت پیاده سازی برنامه های بازاریابی خلاقانه
میثم صالحی ابزاری برای سر سخت تر شدن جهت رقابت با رقیبان

مزایای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:

میثم صالحی افزایش فروش و افزایش درآمد
میثم صالحی شناخته تر شدن و محبوب شدن برند
میثم صالحی بستری آسان برای ارسال پیام به مخاطبان
میثم صالحی بستری کم هزینه برای ایجاد رابطه و تعامل بهتر با مشتریان
میثم صالحی زود بازده بودن و کوتاه تر بودن دوره بازگشت سرمایه
میثم صالحی دارای فرصت های شغلی گسترده و پویا
میثم صالحی وجود تکنیک هایی به منظور هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و...
میثم صالحی حذف محدودیت جغرافیایی و مکانی
میثم صالحی قابلیت تبدیل نتایج به صورت کمی

و اما یک دیجیتال مارکتر (Digital Marketers) چه کاری انجام می دهد و وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟

بازاریابان دیجیتال یا دیجیتال مارکترز کسانی هستند که در تلاش اند تا خدمات و محصولات یک کسب و کار را با توجه به هدف و بودجه سازمان برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال های بازاریابی دیجیتال و نیز با پیروی از رویکردهای اشاره شده در بالا، به افراد معرفی کنند.

در یک استارتاپ یا یک کسب و کار کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت های بازاریابی دیجیتال را به عهده گیرد، اما در سازمان های بزرگتر برای اجرای هر یک از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال (تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ)، افرادی با تخصص های مختلف که به شرح زیر می باشند، بکار گرفته می شوند:

میثم صالحی مسئول و مدیر پروژه دیجیتال
میثم صالحی مسئول استراتژی محتوا
میثم صالحی مسئول بازاریابی محتوایی
میثم صالحی مسئول تجزیه و تحلیل داده
میثم صالحی مسئول بازاریابی برند
میثم صالحی مسئول ایمیل مارکتینگ
میثم صالحی مسئول شبکه های اجتماعی
میثم صالحی مسئول بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
میثم صالحی مسئول تجارت الکترونیک (E-commerce)
میثم صالحی طراح و توسعه دهنده وب سایت

در مقالات آتی در خصوص کلیه روش ها، تاکتیک ها و مدل های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ به طور مفصل توضیح خواهم داد.


عناصر و اجزای دیجیتال مارکتینگ

 
بازاریابی دیجیتال چیست؟